Despre mândrie, în sondaje şi în realitate

Un sondaj referitor la calităţile femeilor scoate la iveală multe surprize, dacă este făcut pe un eşantion masculin. Bărbaţii vor declara că una dintre calităţi este mândria. Mândria de a face un lucru de una singură, de a se lupta până-n pânzele albe pentru a-l duce până la capăt.

Din fotoliul care i-a luat forma trupului, bărbatul o priveşte cu admiraţie pe cea care se încăpăţânează să schimbe garnitura robinetului de la baie. Îi admiră mândria. Avea impresia că se va declara învinsă, că va ofta, se va ruga de el, dar femeia e mândră, nu apelează la ajutoru-i. Se chinuieşte, icneşte, se loveşte, dar izbândeşte. Are şi ea mândria ei, n-o să fie îngenuncheată de propriu-i bărbat, cu care e egal în drepturi! Doar feministele pentru asta militau, nu?

Dar această calitate se manifestă nu numai acasă, în mediu închis, unde numai una, două persoane o pot sesiza şi admira. Femeia are nevoie de aplauze (ca şi bărbatul, de altfel). De aceea încearcă să fie prezentă în toate domeniile – public, particular. Din mândrie doreşte să fie apreciată şi la serviciu, egală cu bărbatul, tot din acelaşi sentiment schimbă roata maşinii, din mândrie face ea toată curăţenia, piaţa. E mândră când i se spune, admirativ, că numai ea e văzută la grădiniţă, ducându-şi şi aducându-şi copilul, la fel şi când rămâne după orele de program, la serviciu, pentru a nu fi mai prejos de colegii ei bărbaţi, deşi această prelungire înseamnă câteva ore de somn în minus, deoarece trebuie să facă şi mâncare, să spele, când ajunge acasă.

Sunt mândre, femeile, spun bărbaţii pe un ton care se doreşte apreciativ. E însă o capcană aici, în tonul măgulitor. E o zgândărire de orgoliu: spun că te apreciez ca să te stimulez, pare a zice bărbatul; cu cât eşti mai orgolioasă, cu atât vei munci mai mult şi eu mai puţin, căci vei prelua din atribuţiile mele.

Eu nu văd rostul mândriei exagerate, drept să vă spun. Nu-mi plac capcanele lexicale. Prefer să fiu mai puţin demnă, dacă pot să spun aşa. Adică prefer să-l las pe el să schimbe garnitura robinetului, să ducă gunoiul, să schimbe roata maşinii. Da, pot să le fac şi eu, pot fi mândră, să demonstrez că am această calitate.

Dar teribil de tare am obosit, să tot fiu mândră. Parcă m-aş odihni şi eu un pic în fotoliu, lăsându-mi demnitatea să doarmă şi mândria bărbatului să se reactiveze. Şi poate face cineva un sondaj şi despre bărbaţi, că aş avea eu câteva întrebări…

Notă: Nici un articol, fragment al unui articol sau fotografie nu pot fi reproduse fără acordul autoarei.

Comentarii

Postări populare