De la Durga Puja la Lumea lui Kalidasa
Noaptea lui Śiva - fragment
Śiva. Cel mai complex personaj din
panteonul hindus. Creatorul lumii şi distrugătorul ei. Regele dansului. Marele
yoghin. Soţ ideal. Simbolul fecundităţii. Ţăran. Vânător. Ocrotitorul
animalelor. Zeul furiei. Şi întruchiparea blândeţii. Toate aceste laturi
diverse, unele chiar contradictorii precum şi multe altele se adună în persoana
Marelui Zeu, Mahadeva.
Existenţa unei divinităţi asemănătoare
lui Śiva în Valea Indusului a fost atestată prin dovezi arheologice din
mileniul II sau III î.e.n. În literatura vedică întâlnim un personaj numit
Rudra – Furios. Cuvântul sanscrit a fost derivat din verbele ru şi drū, a plânge şi, respectiv, a trece cu mare viteză. Zeul a fost
personificarea vuietului vântului sau a furtunii. Unele imnuri din Ṛgveda îl
descriu ca śiva, adică binele. Tot Ṛgveda îl asimilează lui Agni,
Focul.
După părerea unor cercetători, Śiva şi
Rudra împreună reprezintă Soarele, Sūrya. Locuitorii din ţările calde ştiu bine
că Soarele este dătător de viaţă, dar şi de moarte. Căldura sa face ca norii să
verse, vegetaţia să crească şi vieţuitoarele să învie. Iar arşiţa-i excesivă provoacă
secetă, distruge recolta şi aduce foamete. Complementaritatea acestor două
atribute opuse stă la baza conceptului aparent contradictoriu al lui Rudra-Śiva
– Beneficul-Furios.
Cu timpul, Rudra din Vede a devenit o manifestare a zeului
pre-vedic Śiva. Cultul celui din urmă, practicat probabil de populaţia pre- sau
ne-ariană, a început să-şi facă apariţia în scripturile sanscrite din perioada
eposurilor. Un număr de legende despre Śiva au fost relatate în mai multe opere
mitologice, numite Purāṇa.
............................
scris pe 8 februarie 1991
Comentarii