De ridici privirea vezi numai cerul, de închizi ochii simți cum
soarele lui octombrie văratic îți mângâie pleoapele, de ciulești urechea auzi
numai zgomotul înfundat al mașinilor și îndemnurile jucătorilor de fotbal de pe
terenul din vecinătate. Totul ajunge la tine filtrat, de departe, tu ești liber
și singur și simți că ai putea rămâne aici pe veci: ești la 27 de metri
înălțime, pe terasa Turnului Chindia al Curții Domnești Târgoviște.
|
Biserica Mare Domnească și Palatul Domnesc văzute din Turnul Chindia - chindie înseamnă asfințit. |
De la București, cei 80 de kilometri
i-ai străbătut cu mașina într-o oră și jumătate, într-o duminică de octombrie cald ca o lună
de vară. Totul e încă verde, oamenii sunt încă veseli, solari. Ai zice că sunt
mulți turiști pentru un obiectiv românesc, dacă ai vedea partea plină a paharului,
partea goală ar cam căina însă puținătatea lor, având în vedere că palma aceasta de pământ a simțit tălpile lui Mircea cel
Bătrân, Vlad Țepeș, Petru Cercel, Matei Basarab, Constantin Brâncoveanu.
Așa și cu biletul de intrare: 9 lei pentru
adulți și jumătate pentru elevi, studenți, pensionari.
Unii zic că e mult, alții că e puțin. Cert e un lucru: Complexul Muzeal „Curtea
Domnească” Târgoviște, reabilitat cu 3,5 milioane de lei din fonduri Phare arată
ca un muzeu din străinătate. De la intrare până la ieșire (care oricum e tot pe
la intrare). De la indicatoare la accesul în beciul domnesc, de la explicații
bilingve pe panouri, în fața obiectivelor,
la cea din urmă piatră a zidului de împrejmuire. Iarba încă verde e tunsă, o
tufă de viță de vie păzește, cochetă, intrarea Casei Bălașa, purtând numele
soției lui Constantin Șerban, casă care fusese destinată spre „odihnă
creștinilor care cad la nevoie”. Merele se răsfață în pomi, spre ciuda nucului
cel mare, ale cărui fructe, căzute de bătrânețe, sunt vânate de turistele
pofticioase. Tâșnitoarele funcționează, băncile din lemn grupate în pătrat te
îmbie la leneveală, spre a privi măreția lumii apuse.
Câteva ore bune trec aici ca o zi: cât să cutreieri cu pași înceți ruinele
Palatului domnesc, încăpere după încăpere, fără să știi prea bine ce vizitezi – aici poate că ar fi fost
potrivite niște indicații – dar altfel nu l-ai mai vedea pe puștiul care se
cățără pe ziduri, la câțiva metri înălțime, și se amuză strigându-și tovarășii.
Din „palatul mic dar frumos și măreț” au rămas doar pietrele, cărămizile și…
cimentul – restaurarea încă e recentă. Pivința se întinde sub palat, Lapidarium
în prezent, Biserica Mare Domnească ctitorită de Petru Cercel dar pictată în
timpul domniei lui Constantin Brâncoveanu te întâmpină cu cea mai mare galerie
a portretelor domnitorilor dintr-o biserică – și aici te urmărește fotografia
din Manualul de istorie al copilăriei tale. Turnul Chindia, ridicat de Vlad Dracul peste
turnul bisericii paraclis - din biserică
păstrându-se numai zidurile la o înălțime de 2 metri – găzduiește o expoziție
dedicată lui Vlad Țepeș și constați pentru a doua oară existența virgulei între
subiect și predicat „Vlad Țepeș, acordă…”, îți spui iar că ești cârcotaș, așa
că citești, mai încolo, panoul despre baia domnească, pus cam la trei metri de
balustradă – aici și să fie o virgulă nu o vezi. Fortificațiile Curții
Domnești, Biserica Sfânta Vineri, Grădinile domnești pe care le vezi din,
poate, sala de bal a palatului– acum parc al orașului, Muzeul Tiparului și al Cărții Vechi Românești, toate
aceste obiective te cuceresc nu neapărat prin istoria pe care o poartă ci prin
modul cum a fost restituită românilor: cu respect atât pentru cărămida din zid
cât și pentru cel ce o privește. Și, privind apoi spre cer, înțelegi vorbele
lui Iov, cioplite pe piatra de mormânt a domniței Elina: „Omul născut din femee
în timpul scurt cât trăiește este plin de multe necazuri cari ca și floarea
răsare și se trece și dispare ca umbra.” Omul dispare ca umbra, rămâne istoria,
„spre pomenire mângâietoare pentru țărâna vitejilor (… ) și de îndemn puternic
ca să-și aducă aminte ce au fost și ceea ce pot fi.” (prințul Gheorghe
Bibescu).
|
Turnul Chindia nu se poate ascunde în spatele zidurilor. |
|
Poarta de intrare - dreapta - și Biserica Mare Domnească |
|
Fortificațiile Curții Domnești și parte din Casa Domnească |
|
|
Ctitorii Bisericii Mari Domnești: Petru Cercel și Constantin Brâncoveanu |
|
Imagine din interiorul Bisericii Mari Domnești. |
|
|
Clopotul, la intrarea în biserică |
|
Balconul (cafas) pentru familia domnească, deasupra intrării în naos. |
x
|
Muzeul Tiparului și al Cărții Vechi Românești |
|
Biserica Sfânta Vineri |
|
Fortificațiile și, în parc, ruinele Foișorului. |
|
Pivința, Lapidarium în prezent
| |
Muzeu în aer liber |
|
|
Turnul Chindia, văzut din dreptul bisericii paraclis. |
|
Agățat de istorie.... |
|
...nu va ajunge niciodată așa. |
Notă: nici un articol, fragment sau fotografie nu pot fi reproduse fără acordul scris al autoarei.
Comentarii