Cum s-a făcut de-am priceput că sunt proastă

 


Ieri am înțeles brusc că România, cea mai mare parte a ei - să zicem, 90%, dacă ne luăm după gunoaiele din jur - nu e deranjată să trăiască în gunoaie. Altfel nu ar fi atâtea gunoaie peste tot, nu? Toate reclamațiile mele la supercom, primărie - s-au întors cu același răspuns, indiferent de culoarea politică - toată lumea își face treaba. Cei ce iau salariu să facă curat (scuzați cacofonia dar asta e) nu o fac, cei ce trebuie să-i supravegheze nu o fac. În schimb îți tot dau peste nas, ca unei nebune - uite, negrul e alb, cum de nu vezi? Toți își fac treaba pentru care sunt plătiți. Așa susțin ei. Nimeni nu-i sancționează că nu o fac. O amică mi-a zis cândva și nu am avut contraargumente: „Am umblat o zi întreagă adunând gunoaiele unora. Și până la urmă nu ar trebui să o facă aceia care sunt plătiți și nu eu?” Și avea dreptate. Dacă stai să te gândești, fata avea dreptate: nu venea nimeni la serviciul ei, în mod voluntar, să-i facă ei treaba, în timp ce ea ar fi fumat și și-ar fi luat salariul.
 
Pe de altă parte, cam tot ce se construiește în țara asta se construiește prin voluntariat. Și statului îi convine. Se dă frumos la o parte - vrei voluntariat? Ia, frate, să vedem cât poți să duci. Vrei să faci un spital? Ia, fă-l. Vrei să faci un centru pentru femei bătute? Desigur, statul se dă la o parte. Statul stă și ia salariu - și ce salariu! - și voluntarii construiesc.
Ceva nu se leagă. Ceva nu funcționează. Voluntarii ar trebui să vină ca o prelungire a statului, un deget doar de ajutor, nu să facă toată treaba. Dar noi, plini de entuziasm, nu-i sancționăm - prin reclamații, proteste - ci ne asumăm fișa postului lor. 
 
Or, eu am încheiat cu voluntariatul, cu reclamațiile. Sunt singura nebună a sectorului 2 care face reclamații, cred. Fiind cam singura, e clar că aia zic - aoleu, iar nebuna aia, bagă-i iar răspunsul clasic... 
 
Dacă românul vrea să trăiască în gunoi apoi să trăiască, frate. Eu o să-mi fac curat pe bucățica mea - precum neamțul acela de la care mi s-a aprins mie beculețul cu curățenia, pe o plajă albaneză - dar dacă mai vrea cineva voluntariat de la mine apoi întâi să-și merite salariul pentru treaba în care îl ajut. Și când or fi mai mulți reclamanți mai vorbim. Că de-aștia care spun că fac când or avea inspirație sau că nu știu unde să reclame sunt sătulă.
Mă refer aici la voluntariatul acesta de tip total fraier - să fac treaba în locul celor ce sunt plătiți să o facă, aici intrând clar adunatul gunoaielor.

Și da, chiar m-am săturat. Vreau și eu să trăiesc într-o țară curată. Chiar cer așa mult? Așa se pare.

Comentarii

Postări populare