Pentru limba romana....
Iată ce am primit şi... poate daţi şi voi mai departe...Sau chiar semnaţi.
CADRELE DIDACTICE DIN ROMANIA - SOLIDARE CU ELEVII SI PROFESORII ROMANI DIN SERBIA
Stimaţi colegi,
Elevilor şi profesorilor români din regiunea din Serbia cuprinsă între Timoc, Morava şi Dunăre nu li permite să înveţe/predea 2-3 ore de limbă română în şcoli. La congresul nostru din 28-30 august din Bucureşti, cei 25 de învăţători şi profesori din Serbia care au fost prezenţi la eveniment erau încrezători că vor putea începe să predea limba română din septembrie. Congresul le-a înmânat pentru aceste eforturi medalia de aur.
În speranţa că vom sensibiliza autorităţile sârbe să dea undă verde în următoarele zile studierii limbii române în şcolile unde sunt întrunite condiţiile legale, facem apel să completati de mână cu numele şi şcoala Dv si semnati scrisoarea ataşată şi să o expediaţi pe adresa:
Ambasada Republicii Serbia Calea Dorobanţilor nr.34 Sector 1, Bucureşti, 010573
Fiecare semnatură şi scrisoare trimisă contează pentru a avea impactul scontat. Puteţi face mai multe copii de pe scrisoare, să le daţi la semnat şi altor colegi (de ce nu şi elevi) şi să le expediaţi chiar mai multe într-un plic.
Cu un mic efort putem face ca nişte elevi şi nişte colegi de breaslă conaţionali ai noştri să simtă că nu sunt singuri în demersurile lor de a preda/învăţa limba maternă.
Vă mulţumesc
Viorel Dolha
Presedintele Asociatiei Generale a Învăţătorilor din România
PS 1.Poate ar fi bine sa trimiteţi şi un mesaj la vioreldolha@yahoo.com sau 0746787740 sau 0723259290 in care sa anuntati cate scrisori ati trimis pentru a putea sa le dam colegilor nostri aceste date care sa ii convinga ca nu i-am lasat singuri atunci cand au contat pe sprijinul nostru moral si pe demersul nostru civic. Aceasta scrisoare ati putea sa o dati si presei din localitatea Dv.
2.Adeverinta de participare la congres se poate descarca de la www.invatatori.ro
Dupa promulgarea legii educatiei va voi trimite o analiza a ceea ce congresul a reusit sa indrepte si ne vom consulta asupra a ceea ce trebuie sa facem pentru a indrepta lucrurile ramase de indreptat.
Iata scrisoarea:
Excelenţei Sale Domnului Zoran POPOVICI, Ambasador al Republicii Serbia în România,
Mă adresez Excelenţei Voastre în speranţa că veţi convinge autorităţile competente ale statului sârb să permită din zilele următoare, în fapt şi nu doar teoretic, studierea limbii materne române în şcolile publice de la sudul Dunării în care copiii şi părinţii etnicilor români/vlasi şi-au exprimat prin semnătură această dorinţă.
Vă asigur, cu toată seriozitatea, că dacă îmi veţi semnala cazul vreunui singur copil de etnie sârbă căruia nu îi este permisă studierea limbii materne sârbe în vreun stat, voi trimite o scrisoare similară de protest ambasadei ţării respective, că voi manifesta în faţa acelei ambasade, şi voi sesiza toate forurile naţionale şi internaţionale competente, parlamentarii şi europarlamentarii români şi străini pentru a aduce autorităţile acelui stat pe calea cea dreaptă.
Cunoaşteţi că din 2004 părinţi etnici români/vlasi din câteva localităţi din zona de la sudul Dunării din Serbia au expediat pe adresa ministerului educaţiei din Belgrad cereri pentru introducerea câtorva ore de limbă română în orarul şcolilor lor. Cunoaşteţi că au reînnoit anual aceste cereri dar fără să primească răspuns pozitiv. În 18 02 2009 Consiliului Naţional al Minorităţii Naţionale Rumâne/Vlahe din Serbia i se trimite în sfârşit o adresă a Ministrului Educaţiei Jarco Obradovici cu numărul 610-00-00046/2009-06 prin care se răspunde că etnicii români/vlasi din Serbia pot studia în şcolile publice limba română ca limbă maternă şi elemente ale culturii naţionale.
Câteva zeci de cadre didactice etnici români/vlasi din regiunea Serbiei cuprinsă între Timoc, Dunăre şi Morava au obţinut la Facultatea de la Novi Sad şi o licenţă corespunzătoare pentru predarea limbii române. Pentru predarea limbii române există deja curriculum oficial în vigoare aprobat de ministerul sârb al educaţiei şi există manuale care sunt deja în uz în Voivodina.
Părinţii etnici români/vlasi au depus de multe luni cereri oficiale pentru studiul limbii române 2-3 ore pe săptămână în şcolile din Ranovac, Rasanac, Osanica, Golubac, Žitkovica, Krivača, Orljevo, Kladurovo, Manastirica, Busura, Kučevo, Bukovska, Neresnica, Mali Jasenovac, Gradskovo, Šipikovo, Laznica, Sedlar, Subotica, Bobovo şi poate altele de care nu avem cunoştinţă.
Excelenţă, toate condiţiile legale sunt îndeplinite: programă şcolară există, profesori calificaţi există, semnături de la părinţi există, manualele aşteaptă permisiunea să fie scoase pe bănci. Acest lucru l-au spus grupul de profesori din Serbia prezenţi la congresul intrenaţional al cadrelor didactice din 29-30 august 2009 de la Bucureşti în prezenţa şi a Preşedintelui României, a Ministrului Educaţiei, a reprezentantului Ministerului de Externe şi a parlamentarilor din comisiile de învăţământ şi politică externă.
Sesizaţi autorităţile statului pe care îl reprezentaţi să dea undă verde în următoarele zile studierii limbii române materne în şcolile amintite. În unele localităţi directorii de şcoală sau inspectoratele şcolare au trimis la minister informaţia că nu doreşte nimeni să înveţe româneşte fără să întrebe niciun părinte. În alte localităţi directorii încearcă să ,,lămurească,, părinţii să îşi retragă semnăturile date pe cererea pentru limba română. În alte localităţi directorii i-au pus pe părinţi să aleagă între engleză şi română.
În toate localităţile, pe lângă aceste proceduri ilegale, se pune încă o condiţie care este împotriva legii şi anume condiţia unui număr minim de 15 elevi şi toţi de clasa I cu toate că în articolul 13 al legii sârbe în vigoare privind drepturile minorităţilor naţionale se spune în ceea ce priveşte învăţarea limbii materne că ,,numărul minim de elevi necesari nu poate fi mai mare decât numărul minim de elevi stabilit prin lege pentru asigurarea celorlate forme de instrucţie,,.
Este mai mult decât discriminare, este cinism să îi spui unui învăţător care predă la o clasă cu 9 elevi matematica, limba sârbă, sportul, muzica şi celelalte discipline că pentru a preda aceleiaşi clase limba română îi trebuie 15 elevi. Natalitatea în scădere a făcut ca şi în România şi în Serbia să existe multe sute de şcoli în care sunt clase de sub 15 elevi. Cunoaşteţi că există în Serbia şi cazuri când un învăţător predă la clase de 2-3 copii. Şi în România există asemenea cazuri şi chiar la clase pentru minoritatea sârbă.
Este anormal apoi să nu se permită şi copiilor din clasele mai mari studierea limbii materne. Cu ce sunt vinovaţi că s-au născut mai devreme şi de ce să nu poată învăţa de acum încolo să scrie şi să citească în limba maternă şi elevii care sunt deja în clasa a II-a, a V-a sau chiar la liceu? De ce să nu se permită constituirea de colective de elevi din clase diferite care să înveţe împreună limba maternă când existenţa claselor simultane este deja o realitate în predarea altor discipline în Serbia?
Efortul financiar pentru plata câtorva profesori în câteva şcoli pentru 2-3 ore de limbă română pe săptămână este ridicol de mic şi nu înseamnă în total nici cât plata a 3-4 posturi întregi. Nici sub acest aspect nu există motive să nu se înceapă în următoarele zile orele de limbă română în şcolile unde acest lucru a fost solicitat.
Cunoaşteţi că etnicii români/vlasi au demonstrat şi demonstrează o mare loialitate statului sârb şi un ataşament înalt faţă de valorile naţiunii sârbe. Serbia îşi va atrage o mai mare simpatie din partea lor şi a lumii dacă celor câteva zeci sau sute de copii li se va permite să înceapă să înveţe să scrie în limba maternă ,,mamă,, , dacă îşi va respecta cu bună credinţă propria legislaţie, acordurile bilaterale şi cele internaţionale la care este parte, angajamentele pentru aderarea la Uniunea Europeană, Rezolutia numarul 1632 a Consiliului Europei care cere Serbiei respectarea drepturilor etnicilor români/vlasi.
Sunt sigur că veţi convinge autorităţile sârbe că bunele relaţii dintre statele noastre nu pot fi dezvoltate prin acte de vădită inamiciţie faţă de statul român prin discriminarea conaţionalilor noştri, că încrederea propriilor cetăţeni în statul de drept nu poate fi crescută prin dispreţ faţă de lege şi nici prin măsuri de un cinism extrem faţă de copii, profesori şi părinţi.
Îi asigur pe colegii din Serbia că voi continua să îmi manifest solidaritatea profesională cu ei şi pe copiii şi părinţii români/vlasi din Serbia că voi uza de toate mijloacele democratice până ce visul lor de a învăţa limba maternă se va împlini. Sunt sigur, Domnule Ambasador, de faptul că aşa aţi proceda şi Excelenţa Voastră şi aşa ar proceda oricine când cineva este nedreptăţit.
Cu respect,
Data:.............. ................................ Prof..............................................................
Şcoala:.......................................................
Localitatea.........................................................
CADRELE DIDACTICE DIN ROMANIA - SOLIDARE CU ELEVII SI PROFESORII ROMANI DIN SERBIA
Stimaţi colegi,
Elevilor şi profesorilor români din regiunea din Serbia cuprinsă între Timoc, Morava şi Dunăre nu li permite să înveţe/predea 2-3 ore de limbă română în şcoli. La congresul nostru din 28-30 august din Bucureşti, cei 25 de învăţători şi profesori din Serbia care au fost prezenţi la eveniment erau încrezători că vor putea începe să predea limba română din septembrie. Congresul le-a înmânat pentru aceste eforturi medalia de aur.
În speranţa că vom sensibiliza autorităţile sârbe să dea undă verde în următoarele zile studierii limbii române în şcolile unde sunt întrunite condiţiile legale, facem apel să completati de mână cu numele şi şcoala Dv si semnati scrisoarea ataşată şi să o expediaţi pe adresa:
Ambasada Republicii Serbia Calea Dorobanţilor nr.34 Sector 1, Bucureşti, 010573
Fiecare semnatură şi scrisoare trimisă contează pentru a avea impactul scontat. Puteţi face mai multe copii de pe scrisoare, să le daţi la semnat şi altor colegi (de ce nu şi elevi) şi să le expediaţi chiar mai multe într-un plic.
Cu un mic efort putem face ca nişte elevi şi nişte colegi de breaslă conaţionali ai noştri să simtă că nu sunt singuri în demersurile lor de a preda/învăţa limba maternă.
Vă mulţumesc
Viorel Dolha
Presedintele Asociatiei Generale a Învăţătorilor din România
PS 1.Poate ar fi bine sa trimiteţi şi un mesaj la vioreldolha@yahoo.com sau 0746787740 sau 0723259290 in care sa anuntati cate scrisori ati trimis pentru a putea sa le dam colegilor nostri aceste date care sa ii convinga ca nu i-am lasat singuri atunci cand au contat pe sprijinul nostru moral si pe demersul nostru civic. Aceasta scrisoare ati putea sa o dati si presei din localitatea Dv.
2.Adeverinta de participare la congres se poate descarca de la www.invatatori.ro
Dupa promulgarea legii educatiei va voi trimite o analiza a ceea ce congresul a reusit sa indrepte si ne vom consulta asupra a ceea ce trebuie sa facem pentru a indrepta lucrurile ramase de indreptat.
Iata scrisoarea:
Excelenţei Sale Domnului Zoran POPOVICI, Ambasador al Republicii Serbia în România,
Mă adresez Excelenţei Voastre în speranţa că veţi convinge autorităţile competente ale statului sârb să permită din zilele următoare, în fapt şi nu doar teoretic, studierea limbii materne române în şcolile publice de la sudul Dunării în care copiii şi părinţii etnicilor români/vlasi şi-au exprimat prin semnătură această dorinţă.
Vă asigur, cu toată seriozitatea, că dacă îmi veţi semnala cazul vreunui singur copil de etnie sârbă căruia nu îi este permisă studierea limbii materne sârbe în vreun stat, voi trimite o scrisoare similară de protest ambasadei ţării respective, că voi manifesta în faţa acelei ambasade, şi voi sesiza toate forurile naţionale şi internaţionale competente, parlamentarii şi europarlamentarii români şi străini pentru a aduce autorităţile acelui stat pe calea cea dreaptă.
Cunoaşteţi că din 2004 părinţi etnici români/vlasi din câteva localităţi din zona de la sudul Dunării din Serbia au expediat pe adresa ministerului educaţiei din Belgrad cereri pentru introducerea câtorva ore de limbă română în orarul şcolilor lor. Cunoaşteţi că au reînnoit anual aceste cereri dar fără să primească răspuns pozitiv. În 18 02 2009 Consiliului Naţional al Minorităţii Naţionale Rumâne/Vlahe din Serbia i se trimite în sfârşit o adresă a Ministrului Educaţiei Jarco Obradovici cu numărul 610-00-00046/2009-06 prin care se răspunde că etnicii români/vlasi din Serbia pot studia în şcolile publice limba română ca limbă maternă şi elemente ale culturii naţionale.
Câteva zeci de cadre didactice etnici români/vlasi din regiunea Serbiei cuprinsă între Timoc, Dunăre şi Morava au obţinut la Facultatea de la Novi Sad şi o licenţă corespunzătoare pentru predarea limbii române. Pentru predarea limbii române există deja curriculum oficial în vigoare aprobat de ministerul sârb al educaţiei şi există manuale care sunt deja în uz în Voivodina.
Părinţii etnici români/vlasi au depus de multe luni cereri oficiale pentru studiul limbii române 2-3 ore pe săptămână în şcolile din Ranovac, Rasanac, Osanica, Golubac, Žitkovica, Krivača, Orljevo, Kladurovo, Manastirica, Busura, Kučevo, Bukovska, Neresnica, Mali Jasenovac, Gradskovo, Šipikovo, Laznica, Sedlar, Subotica, Bobovo şi poate altele de care nu avem cunoştinţă.
Excelenţă, toate condiţiile legale sunt îndeplinite: programă şcolară există, profesori calificaţi există, semnături de la părinţi există, manualele aşteaptă permisiunea să fie scoase pe bănci. Acest lucru l-au spus grupul de profesori din Serbia prezenţi la congresul intrenaţional al cadrelor didactice din 29-30 august 2009 de la Bucureşti în prezenţa şi a Preşedintelui României, a Ministrului Educaţiei, a reprezentantului Ministerului de Externe şi a parlamentarilor din comisiile de învăţământ şi politică externă.
Sesizaţi autorităţile statului pe care îl reprezentaţi să dea undă verde în următoarele zile studierii limbii române materne în şcolile amintite. În unele localităţi directorii de şcoală sau inspectoratele şcolare au trimis la minister informaţia că nu doreşte nimeni să înveţe româneşte fără să întrebe niciun părinte. În alte localităţi directorii încearcă să ,,lămurească,, părinţii să îşi retragă semnăturile date pe cererea pentru limba română. În alte localităţi directorii i-au pus pe părinţi să aleagă între engleză şi română.
În toate localităţile, pe lângă aceste proceduri ilegale, se pune încă o condiţie care este împotriva legii şi anume condiţia unui număr minim de 15 elevi şi toţi de clasa I cu toate că în articolul 13 al legii sârbe în vigoare privind drepturile minorităţilor naţionale se spune în ceea ce priveşte învăţarea limbii materne că ,,numărul minim de elevi necesari nu poate fi mai mare decât numărul minim de elevi stabilit prin lege pentru asigurarea celorlate forme de instrucţie,,.
Este mai mult decât discriminare, este cinism să îi spui unui învăţător care predă la o clasă cu 9 elevi matematica, limba sârbă, sportul, muzica şi celelalte discipline că pentru a preda aceleiaşi clase limba română îi trebuie 15 elevi. Natalitatea în scădere a făcut ca şi în România şi în Serbia să existe multe sute de şcoli în care sunt clase de sub 15 elevi. Cunoaşteţi că există în Serbia şi cazuri când un învăţător predă la clase de 2-3 copii. Şi în România există asemenea cazuri şi chiar la clase pentru minoritatea sârbă.
Este anormal apoi să nu se permită şi copiilor din clasele mai mari studierea limbii materne. Cu ce sunt vinovaţi că s-au născut mai devreme şi de ce să nu poată învăţa de acum încolo să scrie şi să citească în limba maternă şi elevii care sunt deja în clasa a II-a, a V-a sau chiar la liceu? De ce să nu se permită constituirea de colective de elevi din clase diferite care să înveţe împreună limba maternă când existenţa claselor simultane este deja o realitate în predarea altor discipline în Serbia?
Efortul financiar pentru plata câtorva profesori în câteva şcoli pentru 2-3 ore de limbă română pe săptămână este ridicol de mic şi nu înseamnă în total nici cât plata a 3-4 posturi întregi. Nici sub acest aspect nu există motive să nu se înceapă în următoarele zile orele de limbă română în şcolile unde acest lucru a fost solicitat.
Cunoaşteţi că etnicii români/vlasi au demonstrat şi demonstrează o mare loialitate statului sârb şi un ataşament înalt faţă de valorile naţiunii sârbe. Serbia îşi va atrage o mai mare simpatie din partea lor şi a lumii dacă celor câteva zeci sau sute de copii li se va permite să înceapă să înveţe să scrie în limba maternă ,,mamă,, , dacă îşi va respecta cu bună credinţă propria legislaţie, acordurile bilaterale şi cele internaţionale la care este parte, angajamentele pentru aderarea la Uniunea Europeană, Rezolutia numarul 1632 a Consiliului Europei care cere Serbiei respectarea drepturilor etnicilor români/vlasi.
Sunt sigur că veţi convinge autorităţile sârbe că bunele relaţii dintre statele noastre nu pot fi dezvoltate prin acte de vădită inamiciţie faţă de statul român prin discriminarea conaţionalilor noştri, că încrederea propriilor cetăţeni în statul de drept nu poate fi crescută prin dispreţ faţă de lege şi nici prin măsuri de un cinism extrem faţă de copii, profesori şi părinţi.
Îi asigur pe colegii din Serbia că voi continua să îmi manifest solidaritatea profesională cu ei şi pe copiii şi părinţii români/vlasi din Serbia că voi uza de toate mijloacele democratice până ce visul lor de a învăţa limba maternă se va împlini. Sunt sigur, Domnule Ambasador, de faptul că aşa aţi proceda şi Excelenţa Voastră şi aşa ar proceda oricine când cineva este nedreptăţit.
Cu respect,
Data:.............. ................................ Prof..............................................................
Şcoala:.......................................................
Localitatea.........................................................
Comentarii