De la prezervative la respectul de sine
Deși nu mă întreabă nimeni și aș zice că acum chiar aș avea altceva de făcut, mă bag și eu în seamă și o să zic și eu ceva din experiența mea și nu a altora și este despre ignoranță și prejudecăți și intoleranță. O , da, stări în care încă mă aflu dar ce să vezi, acum 10 ani eram și mai și. Și o să iau un exemplu care este foarte la modă acum - orele de educație sexuală - a se citi - pervertirea copiilor de la vârste mici. Este experiența mea de părinte ignorant, intolerant, plin de prejudecăți de acum 10 ani.
Fiica mea era clasa a zecea și într-o zi a venit foarte entuziasmată, se înscrisese voluntară la o fundație, Tineri pentru Tineri. (Apropo, voluntariatul este o noțiune pe care noi, ăștia mai săriții ca vârstă, au învățat-o de la copiii lor, asta așa, ca paranteză). Hm, am fost și nu am fost încântați, adică nu ai altceva mai bun de făcut decât să împarți prezervative duminica, prin parcuri? Marea telectuală ce sunt - dovadă că poți avea școală dar de privești numai într-o parte degeaba ai - era destul de reticentă dar pare că nu numai eu, căci ne-am pomenit invitate de coordonatoarea fundației la o discuție, să aflăm și noi ce fac aici copiii noștri. Parcă să zic că eram numai mame, cam toate cam pornite. Se cam vedea cu ochiul liber. Și am aflat. Că ai noștri copii urmează cursuri de educație pentru viața de familie, aplicând apoi programul acesta în licee, ca educatori între egali. Cu alte cuvinte, copiii noștri învățau despre valori, importanța autocunoașterii în adoptarea unui stil de viață responsabil, primeau informații corecte despre anatomia, fiziologia sistemelor reproducătoare, informații corecte despre sarcină, metode contraceptive, implicațiile unei sarcini la vârsta adolescenței, învățau să exerseze abilități de comunicare în ceea ce privește valorile și deciziile proprii, să distingă impactul hiv/sida asupra relațiior sociale, să aibă respect de sine, încredere în sine. Apoi dădeau un examen iar cei ce-l treceau urmau să prezinte aceste informații celor de-o seamă cu ei, în licee. Pentru că adolescenții primesc mult mai bine aceste informații de la cei de-o seamă cu ei decât de la adulți - profesori, părinți. Bineînțeles, ei aveau multe alte activități în cadrul fundației. Vreau să spun că din acea zi am început să privesc altfel activitatea fundației, implicit a fiică-mii. Cu ochii deschiși. În materialul didactic se aflau informații despre metode contraceptive, anatomie, hiv/sida - care tare bune ar fi fost și pe vremea mea, noi fiind atunci într-o ignoranță totală - dar și multe teste, activități legate de conștientizarea adevăratelor valori - încredere, respect, responsabilitate, generozitate, independență, prietenie, implicare activă, altruism. Învățau să fie pregătiți pentru o relație - în sensul respectului reciproc. Coordonatoarea ne-a dat un exemplu, a întrebat câte fete ar fi de acord să-și înceapă viața sexuală cu prietenul pentru că „altfel ar fi dovada că nu-l iubește”. Multe răspunsuri afirmative, multe. Or, tocmai, aici conștientizau că acest comportament nu e corect. E doar un exemplu.
Vorbim aici despre adolescenți - 14-18 ani. La vârsta aceasta, să nu ne dăm după copac, știu ce nu știam noi nici la 20, ca informații. Sunt părinți - azi -care sunt disperați, copiii lor de 10 ani sunt, ca informație de pe net, la nivelul celor de 15 ani de acum 10 ani. Informațiile despre sex, metode contraceptive le găsesc pe net la orice vârstă, putem să ne punem noi de-a curmezișul oricărui curs de educație sanitară, sexuală. La aceste cursuri de la școală însă, susținute de elevi de-o seamă cu ei, instruiți de Tineri pentru Tineri, de pildă, vor învăța însă și să recunoască relații abuzive, toxice, să aibă respect de sine, încredere, să recunoască valorile reale.
Și acum să recunosc că, atunci când am fost o lună la un liceu, m-am folosit de parte din testele, fișele de lucru ale fundației Tineri pentru Tineri. Bineînțeles, ei nu au știut de unde le am - nici măcar fundația nu a știut, iertare. Știți ce mi-au spus elevii aceia? „Știți, cu noi nu vorbește nimeni nimic. Nu ne întreabă nimeni nimic. Fiecare profesor vine și-și ține lecția.” Acasă nu-i întreba nimeni nimic sau de o făcea se lăsa cu uși trântite. Adolescența e o vârstă dificilă, și pentru cel ce o trăiește și pentru părinți. Nu numai că după aceste teste legate de valori, respect, încredere - nu aveau nici o legătură cu viața sexuală și pun aici un test pe care-l puteți face și voi, adulții, cu specificarea că așa erau cam toate cele prezentate la școală, să nu săriți că i-am pervertit - elevii s-au cunoscut mai bine pe ei înșiși dar s-au cunoscut mai bine și între ei. Efectiv nu se cunoșteau, nu interacționau.
Am scris toate acestea aici, experiența mea, ca exemplu pe pielea mea de intoleranță, ignoranță. Am respins din start ceva necunoscut, din prejudecăți, ignoranță, intoleranță. Am privit o activitate numai dintr-un unghi, cel pe care-l știam. Când am aflat și celalalte unghiuri mi-a fost rușine de intoleranța mea.
De aici fiecare înțelege ce dorește, ce poftește. Eu vreau să spun că nu faptul că la 15 ani un adolescent învață aparatul genital și cum să se protejeze de boli cu transmisie sexuală, învățând și să se respecte, să nu se culce cu prietenul numai ca să-i dovedească faptul că-l iubește, altfel o părăsește, pentru că, iată, ce să vezi, nu-l iubește, deci nu acest fapt m-ar pune pe mine pe gânduri. Ci faptul că suntem din ce în ce mai răi, înverșunați, nu-i ajutăm pe ceilalți, suntem egoiști, cultivăm minciuna, urâtul. Asta ar fi bine să ne dea nouă de gândit și să ne înverșunăm în a lupta împotriva pervertirii adevărate - vezi primari care violează fetițe, pedofili liberi, tați abuzivi care-și violează fetele și acestea le nasc copiii... fete de 11 ani care devin mame, din ce în ce mai multe... Și să nu-mi spuneți mie că de-asta se întâmplă, pentru că au învățat în liceu cum se numește organul genital masculin. Fetele acestea nici nu ajung la liceu.
Și las și eu aceste două fișe de lucru, cu iertare că nu am cerut voie să le postez, dar sper să mi se ierte gestul. Deci... din cele 15 valori care sunt cele 3 cele mai importante pentru tine? Pentru mine: să fiu generos; să fiu spontan și creativ; să învăț lucruri noi.
Comentarii