In lumea locurilor "mici"


Ieri scriam despre split si despre hatisul nebunesc in care ne vom afla (de parca acum nu am fi) dupa 1 ianuarie. Noi, astia, patronii, hotii, noi, astia care furam statul. Si primesc un mesaj - "Te rog sa faci factura ca o sa-ti pun in cont banii de pe carti. Iti trimit stocul imediat." Era Mirela Opreanu, de la Libraria Sabin Opreanu din Baile Herculane. Singura librarie, de altfel, din oras, singurul bastion care nu cedeaza. Mi-am zis, mai, dar ce sa fi vandut ea din iulie incoace? Ei, bine, vanduse de cateva sute de lei (va anunt ca e o suma mare pt Cununi de Stele).
Ce sa va spun si de ce va spun? Pentru ca Mirela continua traditia familiei si o face cu daruire si incapatanare. Pentru ca intr-o duminica, acum doi ani, cand am si cunoscut-o personal, era acolo, la librarie, la ora 17, libraria ei fiind langa o carciuma - sa va mai spun ca acea carciuma era plina si sa va spun cum era libraria Mirelei? Mirela o iubeste pe Didi - poate de aceea, mi-am zis eu, si pune cartile lui Didi la vedere, dar am constatat ca nu stiu cum reuseste ea dar toate cartile din librarie sunt la vedere.
Gestul Mirelei este unul de sustinere. Tacut, anonim (eu insa il fac public pentru ca e frumos si-i multumesc). Vrea sa spuna - Da, e greu, va fi si mai greu, dar sunt alaturi de tine.
Stiu ca nici ei nu-i este usor cu libraria. Chiria, utilitatile, multe, multe. Dar in conditiile in care librarii mari care o duc foarte bine se fac ca ploua cand le scrii si-i intrebi de bani (uneori nu platesc cu lunile sau nu raspund cu lunile) Mirela a facut acest gest fara macar sa o rog si sunt sigura ca pana i-as fi solicitat eu le-ar fi gasit o intrebuintare care sa acopere din gauri.

Oamenii ma mai intreaba, uneori, de unde am forta sa merg mai departe. Pai in primul rand e datoria mea morala fata de Didi - Amita Bhose. Si in al doilea rand apare asa, cand esti mai abatuta, un om minunat care se asaza discret langa tine, iti zambeste si cand faci un pas umarul lui e langa al tau si pasul capata putere.
As vrea sa va rog ceva: cautati locurile mici - nu stiu de ce mi-a venit acum in minte melodia de la Taxi cu Dumnezeu prefera lemnul si spatiile mici, poate si pentru ca era pomenita in minunatul interviu din Marea Dragoste - revista Tango, realizat de Alice Nastase Buciuta cu Gigi Caciuleanu. Cautati locurile mici - o librarie de familie, o taraba de legume de familie, o revista de familie, o editura de familie, o carciumioara de familie, handmade de familie. De va veti uita la acei oameni le veti vedea stralucirea din ochi, bucuria. Nu veti regasi aceasta stralucire in privirea nici unui librar de la Humanitas sau a unui tip de la marketing de la Carrefour.
Asa ca de ajungeti in Baile Herculane intrati si in Libraria Sabin Opreanu. Acolo va fi Mirela Opreanu, un om cu privire stralucitoare

Comentarii

Postări populare