Cum s-a făcut de sfinții nu au veceuri

Din pensia ei de 900 de lei mama a dat 130 de lei pentru a ajunge la mormântul lui Arsenie Boca. Ținea să vadă mormântul marelui sfânt, să-l cinstească și, cine știe, poate că voia să-l și roage ceva.
Mama nu merge la biserică, nu le prea are cu popii, adică. Adică ea ar merge, poate, dacă ar găsi în biserică liniște și nu babe care-ți fură perna de sub genunchi, dacă preotul ar avea har și nu ar urla la enoriași. Mama are o candelă aprinsă în casă și sunt sigură că are dialogurile ei cu Dumnezeu. Numai că nu-i plac intermediarii lui Dumnezeu.
La mormântul sfântului dorea însă să ajungă. Așa că autocarul cu excursioniști a plecat pe la ora 21 de pe lângă București și pe la 5,30 erau la mânăstirea Prislop, unde e înmormântat acesta. La ora 7,30 am înțeles, de la mama, că au putut intra, când s-au deschis porțile mânăstirii. Erau cozi de kilometri formate din automobile. Mii de oameni care veneau să vadă mormântul. Mii de oameni care așteptau ore întregi la coadă.

La întoarcere, prin telefon, glasul mamei era plin de revoltă și ridicat. Ea care  nu se enervează decât rar, dar asta neînsemnând resemnare.
- N-am crezut că e așa o batjocură. Un singur veceu pentru toate miile alea de oameni! Oameni în vârstă care se duceau care încotro pe deal, pe după copaci. Cum, măi, să nu faci niște veceuri? Îmi pare tare rău, dar am fost tare dezamăgită. Sute de mii de oameni care vin din respect pentru biserică însă biserica nu-i respectă. Ce face biserica cu toți acei bani pe care-i strânge? Că fiecare lasă 5-10 lei acolo, în cutia lângă care era o femeie, te păzea ca nu care cumva să treci fără să lași ceva... Și apoi? Nici nu apuci să te reculegi un pic, pupi crucea și altul la rând, pe bandă! Ăsta nu e pelerinaj, asta e afacere! Și-mi pare rău, eu nu cred că sfântul ar fi de acord cu așa ceva. Nu cred că asta vrea sfântul, să fie o afacere trecerea pe la mormântul lui!

Pe mama greu o scoți din răbdarea ei ardelenească. A trecut prin atât de multe în viața ei de 72 de ani încât știu că nu s-a revoltat  pentru că nu a avut hârtie igienică sau un veceu. Ci pentru că în numele credinței niște indivizi își bat joc de toți cei ce vin la mormântul părintelui Arsenie Boca. Și are dreptate: dacă îi respecți pe cei ce-ți trec pragul, faci, din milioanele de lei care îți sunt dăruite, niște veceuri. Oferi un pahar cu apă - că înțeleg că nici nu ai de unde să cumperi o sticlă cu apă.
- Hai că noi am avut întâietate, că eram grup organizat. Dar oamenii ăia de pe marginea șoselei, de la kilometri, care veneau pe jos, poate și cu cărucioare cu oameni bolnavi, că speră în minuni? Ăia ajung sus și de unde iau un pahar cu apă? Nu, asta e bătaie de joc! N-am crezut așa ceva!

 La mormântul lui Arsenie Boca o femeie a zis:
- Ce frumos e aici! Ce liniște e! 
Mama a zis și ea, ca pentru sine:
- Da, acum nu știu dacă sfântul are liniște cu noi aici!

Comentarii

Oana a spus…
Cu tot respectul, am fost si eu la Prislop, nu o singura data si da, e adevarat ca nu te lasa sa stai prea mult langa crucea Parintelui Arsenie Boca, dar depinde si de ziua in care se merge. In timpul saptamanii e mai putina lume si se sta maxim o ora la coada. Niciodata nu mi-a cerut nimeni 5 - 10 lei ca sa trec mai departe. Apa se poate bea de la izvor, e drept ca lumea sta la coada si acolo, dar nu am auzit inca pe nimeni sa se planga ca nu a baut apa, sau ca nu i s-a oferit. Cat despre toalete, inainte de intrarea in manastire exista grupuri sanitare. Nu e doar o toaleta ci sunt in numar de 4 sau 5.

Daca v-am ofensat prin comentariul meu va cer scuze, dar adevarul e ca desi am fost relativ recent la Prislop, eu nu am sesizat nimic din ce mentionati dumneavoastra in post.
Carmen Musat Coman a spus…
Cu tot respectul, m-as bucura daca as sti si cu cine vorbesc. Nu aveti de ce sa ma ofensati insa vad doar ca sunteti foarte inversunata in a apara nu sfantul ci biserica.Daca nu ati auzit poate asta e pentru ca oamenii nu se plang, in general, sunt atat de umiliti peste tot incat nu vad nimic anormal ca nu au decat un grup sanitar - fie el si cu 4 sau 5 toalete, cum ziceti. Asta in timp ce parcurile sunt pline de toalete mobile.
Cat despre bani, mama nu a zis ca i-a cerut cineva bani ci ca acea cutie a milei era pazita de o femeie, ca si cum...

Postări populare