Vive la France și românii ce au înălțat-o
Pe alei, turiști cu harta locului în mâini ( hartă pe care o vor restitui
la plecare) par a fi într-un labirint, izolați de restul lumii printr-un gard
înalt din ciment. Deși e iulie, aici pare a fi mereu toamnă, căci frunzele
îngălbenite deja acoperă pașii. E liniște, nimeni nu strigă, nu se aude nimic
din afara gardului, doar turnul priveghează de oriunde ai privi cerul.
În cimitirul Montparnasse își dorm eternitatea celebrități franceze sau
străine ca: Marguerite Duras, Samuel Beckett, Jean Paul Sartre și Simone de
Beauvoir, Charles Beaudelaire, Guy de Maupassant, Paul Deschanel (președinte al
Republicii în 1920), Serge Gainsbourg, Saint Saens, Sainte Beauve, Flammarion,
Hachette - editorii. Și mulți alții. Dar
și români iluștri: Tristan Tzara (ecrivain, pere du Dadaisme), Eugen Ionesco
(ecrivain, dramaturge), Emile Cioran (philosophe roumain), Contantin Brâncuși
(sculpteur roumain, Le Baiser). Parantezele aparțin hărții, Tzara și Ionesco
fiind considerați francezi. Aici, pe un mormânt aflat departe de cel al lui
sculptorului, se află Sărutul, pe care nu-l mai poți vedea căci este îmbrăcat
într-o cușcă din lemn. Aici, în cavouri de doi metri lungime și nici un metru
lățime un vitraliu lasă lumina să ajungă la cel pe care nu-l mai vizitează
nimeni de un secol. Unul lângă altul, ca niște cazemate țuguiate. Amestecate cu
morminte cu cruci din piatră, așa cum vezi și în cimitirele noastre. Prezentul
a renunțat la cavourile ce strigau cerului și acum plăci de marmură se întind
la picioarele tale, parcă obligându-te să faci o plecăciune pentru a-i aduce un
omagiu celui vizitat.
Căci cimitirul Montparnasse este un muzeu în aer liber, dincolo de destinația
lui practică – ici și acolo vezi fotografia unei adolescente sau a unui tânăr
și urmele celor ce s-au gândit la ei: Sofiei i s-au adus inimioare din fetru
sau din piatră, pe care stă scris Je t’aime, în ficusul ce pare să nu înflorească
niciodată se află două globulețe, un moș Crăciun și un breloc cu un ursuleț din
pluș. Sofia nu zâmbește, e gânditoare și nici tu nu zâmbești, încercând să
îmbrățișezi toți acei necunoscuți care și-au plâns durerea și dorul aici.
Inimioare vei găsi și pe alte cavouri, dar e o altfel de dragoste, e
dragostea aceea respectuoasă care nu doare, nu sfâșie inima de dor și de
revoltă.
Cavouri peste care lichenii au pus stăpânire, arătând că de fapt natura e adevărata proprietară a locului.
Întâi cauți mormântul lui Marguerite Duras – e cel mai aproape de intrarea
ta în cimitir. Ratezi, nu-l găsești și te îndrepți spre mormântul tinerei
rusoaice ce s-a sinucis din dragoste și pe care se află Sărutul lui Brâncuși, o
comandă pe care acesta a primit-o în 1910. Traversezi o străduță, intri iar în
cimitir, și privirea ți-e atrasă, în stânga, de un cofraj din obs pus în
continuarea unei plăci verticale de vreun metru. Acolo bănuiești că e,
instinctiv. Te apropii, locul este acesta, într-adevăr, pe zidul clădirii ce
ține loc și de gard este o cameră video și în fața mormântului o plăcuță îți
interzice „în mod absolut să te apropii și să atingi mormântul”. Dai târcoale
sculpturii, vezi câțiva centimetri din baza sculpturii, restul e îmbrăcat în
obs, o plasă din sârmă lasă să se întrevadă ceva din ea pe la jumătate, te
întrebi ce se întâmplă, ce s-a întâmplat, de ce, poate că o protejează, poate
că a fost vandalizată? Nu e nimeni să-ți răspundă, doar pașii unei familii cu
doi copii, bunica îi însoțește, afli ulterior că nu sunt împreună, doamna e
pariziancă, familia e canadiană, s-au întâlnit în cimitir și doamna a vrut să
le arate ceva extraordinar. Se miră când aude că nu ești canadiancă precum
familia pe care o însoțește, a, ești din România! Tu le spui canadienilor că
era român, le povestești câte ceva despre ansamblul monumental de la Târgu Jiu
și le spui că la Paris există muzeul Constantin Brâncuși…
- Da, dar a trăit toată viața în Franța, zice cu mândrie doamna în vârstă
adjudecându-l pe Brancusi, cum îl pronunță ei, Bran-cu-si.
Mai spune că a văzut Le Baiser de nenumărate ori, este o operă
„magnifique”. Oare de ce or fi pus cofragul acesta? Poate ca să protejeze
sculptura…
-
Trebuie să valoreze tare mult... mai spune dânsa.
Pe mormântul lui Brâncuși, într-o altă divizie, nu se află nimic, decât
numele lui și numele a încă doi români – Alexandre Istrati și Natalia
Dumitresco - vei afla mai apoi că erau
pictori și au avut atelierul lângă Brâncuși, la Paris, în 1948 și au fost moștenitorii
banilor, titlurilor, ai unor sculpturi și piese de mobilier ale sculptorului.
El lăsând atelierul statului francez,
așa cum bine știm cu toții, cu condiția reconstituirii lui (despre condiția
respectată și despre atelier într-un episod următor). Mormântul e simplu, din
piatră (afli că Brancuși și l-a cumpărat cu un an înaintea morții sale) și pe
el se află două bilete de autobuz țintuite de câte o pietricică, un semn al
vizitei des întâlnit pe mormintele celebrităților de aici. De jur împrejur sunt
flori și tufe verzi, de ai impresia că tocmai înaintea ta a plecat cel ce le-a
dispus. Poate că împlinirea a 60 de ani de la moartea sa a prilejuit acest
regal al florilor. Turnul Montparnasse, primul zgârâie nori al Parisului, se
înalță impertubabil, murdar, ignorând, desigur, geniul românului care și-a
trimis păsările spre înaltul cerului.
Cioran se lasă și el greu găsit, o lespede de marmură gri împărțită cu cea
care i-a fost alături 50 de ani, cu discreție, Simone Boue. Pe lespede se află o cutie cu scrisori în care
poți lăsa „Scrisori pentru Cioran”. O panglică tricolor leagă cheița, trimițând
spre țara care i-a retras cetățenia dar pe care Cioran pare ca a avut-o în inimă
toată viața, din moment ce a trăit ca apatrid și nu a cerut cetățenie franceză.
O mușcată, o țigară, pietricele înconjurate de un șnur cu două cruci,
trimitere, probabil, la tată lui, protopop, și la ultimul lui interviu: „Sunt
ateu. Nu cred în Dumnezeu și nici nu mă rog. Există însă în mine o dimensiune
religioasă de nedefinit, dincolo de orice credință”. Un om pe care-l caută lumea în cimitir, spre
a-i aduce omagii, lui, celui ce ura gloria și care, atunci când era oprit pe
stradă și întrebat de e cumva Cioran, răspundea răspicat: „Nu”.
În cele trei cămăruțe de bone din preajma Jardin de Luxembourg, Cioran îi
primea pe Eugen Ionesco, Samuel Beckett, aflați și acum în preajma lui. Eugen
Ionesco și Rodica Ionesco se odihnesc sub o lespede simplă, cu o cruce
orizontală încrustată, culoarea lespedei trimițând parcă la absurdul pe care
l-a prins în teatrul vieții. „Mă rog La Nu Știu Cine /Sperând ca acesta să fie
Iisus”, citești pe marginea lespedei.
Spre o altă ieșire din cimitirul-muzeu îl cauți pe Tristan Tzara. Privirea
ți-e atrasă de o un om îngenuncheat, sprijinit într-un baston, pe lespedea unui
sculptor: Mercedes Lobo. Treci, ajungi la capătul aleii, te întorci și abia
atunci zărești, lângă lespedea lui Lobo, numele acoperit pe jumătate de tufișul
ce crește în pământul mormântului părintelui Dadaismului, Tristan Tzara. O
plăcuță îți anunță numele, anii și profesia: poet. Verdele tufișului și
modestia naturală a pământului contrastează cu eleganța rece a lespedei și a
statuii vecinului.
Pe aleile cimitirului Montparnasse, îi mai cauți pe Samuel Beckett –
dintr-un motiv foarte simplu, a fost, împreună cu Adamov și Ionesco, subiectul
tău de licență. O lespede gri, simplă.
Te încăpățânezi să o găsești pe
Marguerite Duras, căci cărțile ei îți hrăneau studenția. O găsești și furi un
fir de lavandă de la picioarele lespedei, regretând că nu ai și tu un pix la
îndemână să-l lași amintire în imensiul ghiveci.
Mai încolo, lespedea orizontală sub care dorm Simone de Beauvoir și Jean
Paul Sartre e acoperită de sărutări, iar pe cea orizontală biletele de metrou
mărturisesc frecvența vizitelor celor curioși să afle unde se odihnesc cei
nedespărțiți.
La ieșirea din muzeul-cimitir lași harta în cui, pe zidul gheretei goale,
bei apă de la cișmea, privești pentru o ultimă oară locul tăcut, turnul
Montparnasse nu se vede din unghiul acesta, cerul e liber și pășești în lume
ducând pe talpă o frunză îngălbenită, strecurată în sanda de soarta care-ți
amintește astfel că la un moment dat totul va fi tăcere.
Notă: Nici o fotografie, nici o parte din acest articol nu pot fi reproduse fără acordul autoarei.
Comentarii
Scriați cu ani în urmă în „Femeia modernă” despre o colegă care a avut de plătit pentru că a spus o minciună colegilor la 10 ani de la terminarea liceului.
Dumneaei a mai avut situații de plătit pentru mințit?
Nu vad legatura cu subiectul dar in fine.
Nu-mi aduc aminte nici subiectul si nu-mi dau seama daca este vreun apropo ori nu.
In rest, toate cele bune.