Cum s-a făcut de m-am îmbogățit



În urmă cu 10 ani mi-am făcut o editură. Cununi de Stele. Lucrasem în presă, lucrasem la o editură, făcusem corectură și redactare de carte, tradusesem și cărți din franceză, ba și din bengali. Mi-am luat inima-n dinți și am zis „Lasă că public eu dacă voi, alte edituri, nu vreți să publicați Eminescu al lui Didi - Amita Bhose, Tagore tradus din bengali,manuale de sanscrită, bengali, Natyasastra...și multe alte cărți ale lui Didi. Ce știu aplic, ce nu știu învăț.”
Cum au fost cei 10 ani în care am cules singură cărțile, le-am corectat, urmarit în tipografie, luat din tipografie, distribuit pe la librăriile care au acceptat să mi le ia? Că au fost și multe care au dispărut cu cărțile, altele, precum Humanitasul, mi-au dat cărțile retur - 660 de cărți după ce le-au ținut 1 an și jumătate în depozitul lor și mi-au zis că nu se vând? Și în ce hal mi le-au returnat? Cu librării unde lansam o carte și din depozitul lor mă sunau să iau aceeași carte retur, că nu se vinde, ea fiind scoasă de trei zile? Cu scandalul cu timbrul literar, bani care se duc la un ong, o lege care nu există nicăieri în lume? Cu case de marcat - bani peste bani -, cu taxe la târgurile de carte unde dau 1100 de lei și sunt aruncată în cele mai ascunse colțuri și mă cert cu organizatorii care spun - „Ce să faci, karma?” Cu librării de care mă rog cu lunile să-mi dea banii pe cărțile vândute? Cu faptul că nu am salariu - cel minim pe economie e trecut pe cartea de muncă însă banii rămân în editură și sunt nevoită să mă trec două luni din trei în fără plată pentru că efectiv nu am de unde lua 800 de lei impozit - al meu și al editurii - pentru salariul meu? Că plătesc librăriilor
30 (doar două librării au un astfel de rabat)-45% din prețul de la raft al cărții, că un exemplar în tipografie este 5-8-10 lei - depinde câte scoți, de pagini, hârtie, format? 2% timbru literar, 3% impozit pe venit?
Hai să facem un calcul - 12 lei Cântecele dimineții - Tagore tradus din bengali de Didi, Amita Bhose.
45% rabat librăriei care vinde cartea
2% timbru literar
3% impozit pe venit
5 lei exemplarul tipărit

Drepturi de autor, alea, alea? Nu, că sunt ale mele, nu, mulțumesc, nu am drepturi de autor.

Rămâne profit un leu? Un leu? Rămâne. La 500 de exemplare faceți calculul cât e profitul. Și un titlu îl vând în ani, dacă îl vînd, în schimb costurile cu tipografia trebuie achitate când iau tiltul din tipografe. Drumuri, benzină, cărat, facturat, sunat - asta sunt bonusul meu. Faceți calculul și pentru celelalte prețuri de pe site-ul www.edituracununidestele.ro și o să vedeți ce înseamnă să faci o editură din respect pentru cultură.
Plătesc tipografia târziu și rotesc banii de nici eu nu mai știu. Da, sunt pe linia de plutire după 10 ani dar asta înseamnă doar că nu mai iau bani din casă ca să investesc în editură. Că de doi ani tot ce câștig reușește să acopere cheltuielile editurii. Nu mă plâng, nu vreau nici să fac altceva, o fac pentru că Didi - Amita Bhose - mi-a lăsat manuscrisele sale și am o datorie morală față de acest om care a iubit țara noastră mai mult decât mulți români. Sunt recunoscătoare fiecărui om care o iubește pe Didi și are în casă o carte a sa și nu aș da cei 10 ani de acum pe nimic. Sunt recunoscătoare tuturor librarilor care o respectă pe Didi și-și respectă profesia.
De ce scriu asta? Pentru că asta e realitatea - mă lupt pentru fiecare leu pe care-l câștig. Sunt într-o barcă și înaintez, dar greu și cu multe piedici. Mi se pare normal să se știe că în spatele zâmbetului meu când întind coșulețul cu „Înțelepciune gratis” se află multă, multă trudă. Dragoste și trudă.
Altfel, trăiască nația!

Comentarii

Postări populare