Salina Turda, de la cai la lift

La Salina Turda am ajuns pe la ora 9, ca să avem timp să vizităm, în mintea noastră trebuindu-ne o zi, după fotografii și istoria salinei pe care o găsiți redată pe site și pe care vă invit să o citiți.


 https://salinaturda.eu

A fost bine pentru că pe la 11, când nu mai știam încotro să o luăm ca să  mai tragem de timp, se aglomerase deja. Nu că ar fi fost un lucru rău, din contră, am fost încântată să văd turiști de diferite nații amestecați cu românii care stăteau și ei, răbdători, la coadă la lift, pentru urcare.

De coborât am coborât pe scări, după ce am traversat puntea „tavanului” de am zis că mor acolo de rău de înălțime. De urcat am urcat cu liftul panoramic.

Spre deosebire de Salina de la Slănic Prahova, unde nu s-a investit nimic de zeci de ani, între timp închizându-se și liftul și ajungând în salină cu un microbuz prăpădit, Salina Turda are un management bun și știe să se pună în valoare. Să se vândă. E luminată în stil occidental, simțindu-se mâna unui designer și zău că luminile alea fac toți banii.

Dacă e ceva ce m-a impresionat în mod deosebit e faptul că s-a păstrat crivacul (un troliu), singurul exponat  din Europa aflat pe locul exploatării. Și că pentru punerea lui în folosință utilizau cai care, ajunși la suprafață după 6 săptămâni de rotit într-un spațiu mic orbeau după 2 săptămâni.

Dacă e ceva ce nu înțeleg e de ce noi, românii, nu puem afișe mari, să sștie toată lumea că:
- aici, la Salina Turda, e singurul crivac-exponat din Europa aflat pe locul de exploatare.
- că în 1912 Turda a fost primul oraș din Europa care a distribuit gazul metan pentru consumul cetățenilor și al doilea din lume.
- că în 1917 Turda a fost primul oraș din România ilumita cu gaz metan.

Că Timișoara a fost primul oraș european  iluminat electric, în 1884

Că Traian Vuia, Aurel Vlaciu și Henri Coandă sunt pionieri ai aviației mondiale și afișe cu ei ar trebui să fie în toate aeroporturile noastre, cu realizările acestora.

Că... Poate pentru că ne e rușine. Ce am fost și ce-am ajuns!





















 Crivacul





Comentarii

Postări populare