Turda, de la Potaissa la statuia lui Avram Iancu, via primul oraș românesc iluminat cu gaz metan

Turda. Un oraș pe care-l traversezi ca să ajungi la Salina Turda. Centrul, cu clădiri vechi, monumente istorice, renovate ici și colo, oferă o idee a măreției de odinioară.  Clădiri splendide, cu istorii neștiute. Un oraș unde descoperi, surprins, un panou din fier, vechi, care anunță că în 1912 Turda a fost primul oraș european care a oferit locuitorilor săi gaz metan, pentru consum propriu, și al doilea din lume. Iar în 1917 tot Turda a fost primul oraș din România iluminat public cu gaz metan.

În anii 107, romanii construiau aici un tronson Potaissa-Napoca, Potaissa fiind numele latin al Turzii. Orașul s-a dezvoltat încet, iar descoperirea sării, în împrejurimi, prin anul 1200,  a făcut ca acesta să capete importanță economică. În 1908 în zonă s-au descoperit, întâmplător, primele gaze naturale din România. Cu activitate culturală bogată în perioada interbelică, Turda ar fi putut fi, după Revoluție, un oraș turistic.
Nu e. E doar un oraș de tranziție. Din păcate. Un orășel liniștit, prea liniștit. De văzut la pas o oră, de minunat în fața panoului care  anunță două premiere  și care nu sunt scoase în evidență, să le știe toată lumea.

Casa Kimpel





Statuia lui Avram Iancu







Ansamblu urban central din secolele XVIII-XIX, înscris pe lista monumentelor istorice





Primăria Turda












Comentarii

Postări populare