În păpușoi

 


Azi am văzut pe site-ul cultura.ro o propunere a unei aliante pentru cultură și evenimente prin care solicită un sprijin de 10% ca ajutor etc etc. Bravo lor, în domeniul editorial toate asociațiile editorilor etc au tăcut în păpușoi, de fapt au zis, o, da, vai, ce mai suferă editurile, dar de fapt pe ele, asociațiile, le doare la bască de carte. Ele sunt cu organizarea târgurilor de carte, banul să iasă. Editurile și librăriile mari au ținut cu dinții de ele însele, alea mici de mor - edituri sau librării - , cu atât mai bine, rămân ele pe piață. Oricum la târguri nu vezi decât câteva edituri mari pe locurile bune, prostimea/micimea să stea la margine, acolo unde se deschid ușile alea mari pe unde intră tirurile cu marfă - și se deschid toate, pe toate părțile, că aparatele de aer condiționat nu fac față acolo, în mijloc, pe locurile bune, nu contează că tu te ții de banner să nu zboare.
Onor ministerul inculturii s-a lăudat cu o ordonanță de urgență ca ajutor pentru edituri și librării - noiembrie 2020 - ne-au pus să numărăm cărți - cu vânzări fizice și online - să facem tabele , alea, alea, ei, ce să vezi , s-a făcut un studiu frumos despre piața de carte din 2019, institutul ăla s-a scos, a făcut un studiu pe munca fraierilor și fără să ni se spună că ne sunt folosite datele. Când am mai întrebat ce se mai întâmplă cu ordonanța aia, o mai dă cineva, ceva, mi s-a recomandat să urmăresc site-ul cultura.ro , că o să apară acolo. L-am urmărit, nu l-aș mai fi urmărit, că așa m-am umplut de virgule între subiect și predicat ale fostului ministru , am văzut că s-au făcut concursuri peste concussuri - angajări - și citesc minunându-mă aberațiile noului ministru - fraze sforăitoare. Dar acuma, gata, am scăpat de chin, că s-a încheiat pandemia, nu mai e nevoie de ordonanța de urgență prin care să se atribuie scheme de ajutor - 2000 de euro pentru cei ca mine, 1 800 000 euro pentru cei ca ei, cei mari, ha! - așa că nu mai e nevoie să intru pe site să văd ce angajări se fac și cine se zbate să primească ajutor - bravo lor! - în timp ce asociațiile editorilor fac târguri de carte, cu taxă de participare, normal, că a fost pandemie 2 ani. Culmea e că nici nu a fost solicitat acest ajutor, guvernul s-a bătut cu cărămida în piept că-l acordă. Ei, nu, nu l-au acordat.
De murit n-am murit, ca editură, că am avut alături oameni buni care au mai cumpărat câte o carte și au donat pentru apariția altora, dar pot să spun că-mi pare rău că la nivel editorial nu există solidaritate ci doar bucuria morții caprei vecinului, deși, la câtă carte tipărită e pe piață ar fi de ajuns să citească toată Europa, nu numai România, așa că ar fi loc pentru toată lumea.

Comentarii

Postări populare